logo3gm

Κεντρική Επάνω

 

Δείτε το σχετικό video...

Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκε ημερίδα στο σχολείο μας στις 29 Μαρτίου 2014

 

Η κούπα του Πυθαγόρα:

 

Ο Πυθαγόρας είχε κατασκευάσει μια «έξυπνη» κούπα που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές του για να πίνουν κρασί. Η κούπα αυτή, είχε μια γραμμή – «όριο». Αν κάποιος γέμιζε την κούπα με κρασί μέχρι τη γραμμή αυτή, δηλαδή δεν ξεπερνούσε το όριο, τότε μπορούσε να το απολαύσει. Αν όμως γέμιζε την κούπα πάνω από τη γραμμή – όριο τότε, η κούπα άδειαζε και το κρασί χύνονταν όλο…

 

Τα παραπάνω συζητήθηκαν στην αρχική συνάντηση της ομάδας των μαθητών με τους καθηγητές στο σχολείο μας. Η έκπληξη ήταν μεγάλη και σχεδόν αμέσως αναρωτήθηκαν όλοι για το πώς και το γιατί. Δηλαδή πώς γίνεται αυτό και γιατί ο Πυθαγόρας χρησιμοποιούσε την κούπα αυτή. Τι ήθελε άραγε να διδάξει στους μαθητές του μέσω της κούπας.

 

Με βάση τα ερωτήματα αυτά, χαράχθηκε το πλάνο της «έρευνας» μας

 

Για να απαντήσουμε στο «Πώς», πρώτα θα πρέπει να παρατηρήσουμε πώς λειτουργεί. Αλλά τι σημαίνει παρατήρηση;

1.Αρχικά θα πρέπει να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει στο εσωτερικό της στήλης της κούπας. Πώς είναι κατασκευασμένη η στήλη αυτή και τι συμβαίνει όταν γεμίζουμε την κούπα με ας πούμε κάποιο υγρό.
2.Στη συνέχεια θα πρέπει να εντοπίσουμε τα φυσικά φαινόμενα με βάση τα οποία εξελίσσεται το σύστημα. Δηλαδή, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη λειτουργία της κούπας; Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να μελετήσουμε την κούπα – το μοντέλο – στο εργαστήριο, μετρώντας τα κατάλληλα φυσικά μεγέθη και με βάση τις μετρήσεις μας να βγάλουμε τα συμπεράσματα μας.

Έτσι, αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε ένα μοντέλο της κούπας, διαφανές ώστε να μπορούμε να το παρατηρήσουμε και αρκετά μεγαλύτερο από το κανονικό ώστε να μπορούμε και να παρατηρήσουμε και να μετρήσουμε με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ακρίβεια.

 

Παράλληλα, το ερώτημα σχετικά με το γιατί, δηλαδή γιατί ο Πυθαγόρας χρησιμοποιούσε την κούπα αυτή, αποφασίστηκε να διερευνηθεί φιλοσοφικά.

Με βάση την προηγούμενη ανάλυση, δημιουργήθηκαν 4 ομάδες

1. Κατασκευαστική Ομάδα

Σχεδίασε και κατασκεύασε το Μοντέλο της κούπας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ερευνητικής δραστηριότητας της Επιστημονικής Ομάδας: Από Plexiglas, κυλινδρικό, χωρητικότητας περίπου 3lt

2. Επιστημονική ομάδα

Σχεδιάσε τη μελέτη – Παρατήρηση – Κατανόηση και έκανε την Επιστημονική εξήγηση της λειτουργίας: Σχεδιάστηκαν 4 πειραματικές δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν στο εργαστήριο.

3. Φιλοσοφική ομάδα

Φιλοσοφικές προσεγγίσεις: Ποια είναι τα βασικά ζητήματα που θέτει η κούπα; Συζητήθηκαν 4 θέματα.

4. Ομάδα Ψηφιακής Δημιουργίας

Όλο το υλικό που θα παράγονταν από όλες τις ομάδες εργασίας θα έπρεπε να επεξεργαστεί ώστε να χρησιμοποιηθεί στην ημερίδα που οργανώθηκε στις 29-3-2014 και με βάση αυτό να γίνει ένα Video

Για τη δημιουργία και επεξεργασία του υλικού χρησιμοποιήθηκε:

  λογισμικό σύλληψης (capture) video Sony HandyCam και ClickToDVD,
  Ηχογράφηση Windows,
  MS-PowerPoint,
  MS-Word,
  Windows Live Movie Maker,
  καθώς και η πλατφόρμα e-learning LAMS που χρησιμοποιείται στο σχολείο μας εδώ και 5 χρόνια σε όλα τα αντικείμενα.

 

Δουλέψαμε

δια ζώσης με συναντήσεις εκτός ωρών μαθημάτων, απογεύματα αμέσως μετά το σχόλασμα και Σάββατα
Ασύγχρονα μέσω του LAMS

 

Συνολικά χρειαστήκαμε περίπου 2000 ανθρωποώρες για την ολοκλήρωση του έργου.

 

Η δράση αυτή δεν ήταν στα πλαίσιο κανενός προγράμματος του Υπουργείου. Ήταν μια πρωτοβουλία καθηγητών του σχολείου μας πάνω στην αρχική ιδέα του κ. Γιώργου Φακιολάκη, καθηγητή Πληροφορικής - Φυσικής που είχε και το συντονισμό και την ευθύνη του Επιστημονικού μέρους και της ψηφιακής Δημιουργίας, και τη συνεργασία των κ. Μανώλη Μιχάλα, καθηγητή Τεχνολογίας και κας Δέσποινας Μαυρομιχάλη, φιλόλογου, για το Τεχνολογικό και το φιλοσοφικό μέρος αντίστοιχα.

 

Οι μαθητές που συμμετείχαν στην ομάδα είναι:

Κατερίνα Αβδάλα
Κωνσταντίνα Αβδάλα
Αλίκη Βιδάκη
Φοίβος Γκούμας
Κατερίνα Ζερβοπούλου
Παναγιώτης Κιαχίδης
Παρή Κυριακίδη
Θανάσης Παπαθανασίου
Νικολέτα Παπαθανασίου
Μυρτώ Πετρατζά
Αντωνία Ράλλιου
Βασίλης Σακελλαρίου
Χρήστος Σιδεράς
Αθηνά Τσάκα