Φωτεινή Τσαλή, ΠΕ07 (Γερμανικής γλώσσας και φιλολογίας)
Με αφορμή τις βιωματικές δράσεις ως εκπαιδευτική καινοτομία επιλέχθηκε το θέμα «φιλία» με σκοπό να συμβάλει στην προώθηση της βιωματικής, συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης. Ο σκοπός καθώς και τα μαθησιακά οφέλη του συγκεκριμένου θέματος ήταν, να βοηθήσει τους μαθητές, μέσα από την ενεργοποίησή τους, να αναπτύξουν κριτήρια επιλογής φίλων, αλλά και να ανακαλύψουν τα οφέλη της φιλίας.
Στα πλαίσια της βιωματικής δράσης οι ομάδες των μαθητών
1. επεξεργάστηκαν τα παρακάτω ερωτήματα:
Ποιες είναι οι θετικές επιδράσεις που ασκεί η ομάδα /ποιες οι αρνητικές;
Ποια τα χαρακτηριστικά ενός καλού φίλου;
Ποια τα γνωρίσματα της αληθινής φιλίας;
Ποια είναι τα γνωρίσματα της επιφανειακής φιλίας;
Ποια στοιχεία από την προσωπικότητα και τη συμπεριφορά ενός ανθρώπου καθορίζουν αποφασιστικά τη γνώμη σου για αυτόν και δημιουργούν προοπτική για μια στενότερη σχέση μαζί του;
Ποια είναι τα κυριότερα στοιχεία με τα οποία πρέπει να δημιουργούν οι άνθρωποι διαπροσωπικές σχέσεις;
2. παρακολούθησαν την ταινία «ο καλύτερός μου φίλος» και εκπόνησαν εργασίες αναφορικά με τα παρακάτω ερωτήματα
Ποια είναι τα γνωρίσματα ενός καλού φίλου;
Πως αντιλαμβάνεσαι την προδοσία;
Ποιοι είναι οι κανόνες για να κάνεις φίλους;
3. κάθε ομάδα ετοίμασε το «αλφαβητάρι της φιλίας» με λέξεις κλειδιά και φωτογραφικό υλικό καθώς και αποφθέγματα για τη φιλία.
4. Απαγγέλθηκε και ηχογραφήθηκε το ποίημα «θα είμαστε φίλοι;». Συμμετείχε το σύνολο της τάξης.
5. Συνδέθηκε το θέμα φιλία με την ενδοσχολική βία και βρέθηκαν δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή της ενδοσχολικής βίας με τη βοήθεια των φίλων.
Οι μαθητές μεταξύ άλλων τόνισαν τα οφέλη που αποκόμισαν από αυτή την εμπειρία. Διαπίστωσαν τα οφέλη της ομαδοσυνεργατικής μάθησης (γνώρισαν τον εαυτό τους, έκαναν καινούργιους φίλους), αλλά και τα τρωτά της σημεία (δεν συνεργάζονταν όλα τα μέλη της ομάδας ισάξια και το ίδιο εποικοδομητικά). Τόνισαν τέλος ότι θα επιθυμούσαν το μάθημα να είναι 2ωρης διάρκειας.
Αλφαβητάρι της φιλίας - Ομάδα1
Αλφαβητάρι της φιλίας - Ομάδα2